Cambodja & Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van kimman - WaarBenJij.nu Cambodja & Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van kimman - WaarBenJij.nu

Cambodja & Vietnam

29 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Gesloopt kwamen we in Battambang aan, dus besloten we om een luxe kamer voor die nacht te regelen. De ochtend erna wisselden we van hostel en regelden we een tuktuk voor de dag. Eerst gingen we naar een bamboetrein, die heeeel hard over oude rails reed.. je had het gevoel dat je elk moment ervan af kon vallen. Vervolgens naar een killing cave, zoiets als de killing fields in Phnom Penh, en nog een tempel op de berg. Op die berg bleven we tot zonsondergang, waarna we snel naar beneden moesten met de scooter.. want rond zes uur zouden zo'n vijf miljoen vleermuizen uit een grot gaan vliegen. EN WAT WAS DAT GAAF OM TE ZIEN. Het hield maar niet op! Dit was heel leuk, maar wel het enige wat je kon doen in Battambang.. dus namen we de volgende dag de bus naar Siem Reap. Een lekker rustig hotel met zwembad om te relaxen na het bezoeken van de bekende Angkor tempels. De eerste keer dat we naar Angkor gingen, besloten we om eerst de grote tour te doen.. maar met de minder bekende tempels. We hadden zelf een tuktuk voor de dag gehuurd en hij haalde ons op om vijf uur 's ochtends om eerst de zonsopgang te zien bij Angkor Wat. De minder bekende tempels doen zeker niet onder voor de grotere. Eigenlijk vond ik deze veel mooier, omdat er amper andere toeristen waren. De tweede dag deden we de bekende tour met Angkor Wat/Ta Prohm(bekend van Tomb Raider) & Bayon met als laatste een tempel op een berg waar je van de zonsondergang kon genieten. Deze dag hadden we een tourguide, die totaal niet goed voor de groep kon staan en alleen maar oninteressante feiten vertelde. Ik raad het dus zeker aan om gewoon zelf een tuktuk te regelen, want onze tourguide voegde niet echt wat toe. Van alle tempels vond ik Ta Prohm het mooist met allemaal bomen door het tempelcomplex heen, maar de vele Koreanen en Chinezen maakte het iets minder. Na vier nachten in Siem Reap te zijn geweest, was het weer tijd om door te gaan. Met de nachtbus naar Saigon, waar we de 13e aankwamen. Het Vietnamese meisje die ik in Laos had ontmoet woont in Saigon, dus zij had voor ons al een hostel uitgezocht en kwam ons ophalen toen we klaar waren. Met nog wat vrienden van haar tourden we door de stad. We kwamen op plekken waar geen andere westerse mensen waren. De tweede dag bezochten we een museum over de Vietnamese oorlog en vond ik het ook wel weer leuk om een keer naar de film te gaan, dus gingen we met z'n alle naar Need for Speed. De derde dag namen we de bus naar de Cu Chi Tunnels. Deze tunnels werden gebruikt door de Vietnamezen tijdens de oorlog. Je kon er doorheen, maar het was echt heel klein.. één keer volgden we de guide in een tunnel van 30 meter.. nou dat was niet leuk! Niemand liep/kroop door en er kwam maar geen einde aan. Later bleek zelfs dat de tunnels groter zijn gemaakt voor de westerse mensen.. laat staan hoe ze dus vroeger waren! In Saigon hebben we bijna alleen maar Vietnamees gegeten, om eerlijk te zijn niet helemaal mijn favoriet.. Het was wel leuk om te proberen! Na deze geweldige dagen in Ho Chi Minh City namen we de bus naar Mui Ne. Hier hebben we alleen maar aan het zwembad gelegen in een luxe hotel en 's avonds uitgegaan voor zover je het hier uitgaan kan noemen. Na drie nachten Mui Ne gingen we twee nachten naar Dalat. Dalat is een stadje in de bergen, amper westerse mensen en voor het eerst was het een beetje koud.. (20/25 graden denk ik!?) Wel fijn om het weer een keer niet bloedheet te hebben. Het stadje was heel schattig met een mooie architectuur, maar meer kan je hier ook niet doen. We bezochten de aardbeienplantage, bloementuin, crazy house en een paleis. Allemaal niet echt de moeite waard, maar het stadje zelf was wel leuk om een drankje te doen. In Nha Trang bleven we vijf nachten. Nha Trang is een gezellige badplaats met iets te veel Russen. Op een van de dagen bezochten we Vinpearl: een waterpark op een eiland tegenover de kust. Verder een beetje relaxen op het strand, maar we hebben helaas ook twee regenachtige dagen gehad wat wat minder was. De laatste dag moesten we op de nachtbus wachten, dus zijn we gaan bowlen en naar de film Divergent geweest. Nu ben ik al twee nachten in Hoi An en ik vertrek morgen waarschijnlijk naar Hue. De 27e was de avond voor mijn verjaardag en we hadden een Indiër en Taiwanees ontmoet waarmee we tot na twaalf uur mee waren. In de bar erna zagen we ineens weer Nederlandse jongens, die we in Nha Trang ontmoet hadden. Op mijn verjaardag zelf kreeg ik heel lief taart met 19 kaarsen erop van mijn reismaatje. We hadden eerst heel lang uitgeslapen, omdat het de nacht ervoor erg laat was geworden en de rest van de dag gevuld met naar de spa gaan. 'S avonds hadden we weer afgesproken met de Indiër en nu ben ik naar zijn hostel gegaan, omdat mijn reismaatje weer terug naar Nederland gaat.